Monday 2 April 2012

Kerabu Ikan Kembung

***Tanggal 2 April 2012, kunjungan si kecil & Puding Koktel Buah-buahan

Salam utk semua.

Minggu lepas saya ada menerima kunjungan daripada si comel, Irham Rifqi. Bukan main keletah lagi budak kecik tu. Dah makin bijak sekarang ye, Irham. Semoga menjadi anak yg soleh dan taat kepada ibu bapa ye, Irham.

Ayah si Irham ni pulak rupa-rupanya dok mengidam nak makan puding fruit cocktails yg saya pernah suatu masa dahulu....huhu...dah lama la tu....sampai dah ada orang mengidam...hehe. Jadi, kakak yg baik hati ini tidak menghampakan permintaan adiknya itu....hihi...

 Ini la dia puding fruit cocktails tu. Yummylicious...hehe. Untuk kalori dan lemak tersembunyi tu, kita pejam mata jelah...hehe. Sekali-sekala...takpe kan. Resepinya saya amik daripada fotopage Mak Lang (suatu masa dahulu). Kepada sesiapa yg nak mencuba, kat bawah ni resepinya.


Kastard: 1 cawan tepung kastard, 5 cawan air dan satu sudu gula.
Campurkan semua bahan, masak atas api sederhana sampai pekat dan berkilat. Kemudian masukkan ke dalam loyang. Sejukkan.

Kuah: 
1 tin susu cair
1 tin besar mixed fruit cocktails
1/2 cawan air
4 sudu gula
1 camca teh esen vanila

Kacau bahan-bahan di atas api perlahan sampai gula hancur. Sejukkan. Satukan kastard dan kuahnya, seelok-eloknya dimasukkan ke dalam peti ais sebelum dihidangkan.

Minggu lepas ada juga saya buat kerabu ikan kembung, resepi yg jiran Siam saya bagi. Banyak resepi yg saya dapat daripada Anuc ni. Beruntung juga berjiran dengan orang Siam ni...hehe. 

Senang je nak buat kerabu ikan ni...nyaman me'ulah....tapi amik masa sikit untuk perisi (asingkan isi dan tulang) ikan tu. Lepas perisi ikan, tumbuk isi ikan halus sedikit. Pastu campur ngan serai yg di racik halus dan cili padi yg dipotong kecil. Nak extra pedas, letak la cili padi banyak-banyak....biar berasap sampai ke telinga. Seelok-eloknya campurkan ikan yg ditumbuk dengan serai yg diracik dan perah sedikit air limau nipis, kacau sebati. Kemudian masukkan cili padi dan di kacau ala kadar sahaja. Cubalah...sedap.

Sampai jumpa lagi. Terima kasih utk yg sudi berkunjung. Salam sayang utk semua.



No comments:

Post a Comment