Friday 6 April 2012

Kembung Kukus Asam Jawa

****Tanggal 7 April 2012, menghitung hari untuk pindah rumah baru

Salam untuk semua...


Dalam entry kali ni, saya nak bercerita tentang pokok-pokok yang ada kat sekeliling rumah saya ni. Semalam cerita pasal pokok, arini pokok lagi...nak buat macam mana, memang saya ni minat berkebun...hehe. Kat atas ni gambar pokok-pokok yang saya tanam di atas tanah sekangkang kera kat belakang rumah. Ada pokok kantan yang selalu saya guna untuk buat laksa, daun pandan untuk buat kuih-muih, lengkuas yang saya guna untuk buat rendang dan pokok-pokok kecil yang baru saya semai. Semua pokok-pokok besar ni saya akan tebang dan korek bila saya nak pindah rumah nanti. Pokok yang kecik-kecik tu saya akan bawa dan tanam di taman herba rumah baru, insyaAllah.

Emm...ralit bercerita pasal pokok-pokok ni. Ntah-ntah ada yang menguap baca entry kali ni...hehe. Kali ni saya nak share satu resepi yang diajar oleh umak (emak) saya, Kembung Kukus Asam Jawa. Banyak resepi ikan sebab memang saya gemar sangat makan ikan...hehe.


Senang je nak ma'ulah ikan kukus ni. Bersihkan ikan kembung, masukkan ke dalam bekas yang sesuai untuk kukusan. Taburkan bawang besar yang dihiris memanjang, cili padi atau cili merah yang dipotong kecil-kecil dan air asam jawa dan garam secukup rasa. Kukus sampai ikan masak. Dah boleh dihidangkan, sedap makan panas-panas.

Terima kasih sebab sudi berkunjung. Sampai jumpa lagi. Salam ceria berpanjangan...




No comments:

Post a Comment