Thursday 5 April 2012

Ikan Siakap Kukus

****Tanggal 5 April 2012, menanti buah yang tidak gugur...

Salam untuk semua...

Semacam je headline kat atas tu kan...hehe. Inilah kisahnya...

 Berbuah juga limau purut nih. Lawas sudah menunggu. Ngini hanyar babuah...hehe...(lama dah tunggu, baru sekarang ada buahnya). Alhamdulillah, walaupun pokoknya masih kecil (sebab tanam dalam pasu je...) dah banyak kali saya guna daunnya untuk masak hidangan yang ada dalam blog saya ni. Semenjak dah mula berbuah ni, bercambah-cambah pulak bunganya. Alhamdulillah...penantian selama lebih 3 tahun dah membuahkan hasil. Boleh la saya promote bajanya pula lepas ni...hehe. Namanya "baja batu"...huh...tak pecaya? Iye...memang rupanya macam batu...hehe. Kalau tak pecaya, nanti saya promote...(sempat lagi buat iklan tuh...hehe)

bunga limau purut yang baru berputik

Bila cerita pasal limau purut ni, tetiba je teringat tomyam putih yang jiran Siam saya ajar dulu. Takpe, kita buat lain kali dan saya akan selitkan dalam entry yang lain pulak ok....Kali ni nak share dengan u all lauk hujung minggu, Ikan Siakap Kukus. Sekali-sekala nak juga kurangkan minyak dan mencari kelainan dalam masakan. Balik-balik itu juga, boring juga kan.

Dah lama tak makan macam ni, macam sedap la pulak. Tapi hubby kurang gemar, dia kata sebab tak biasa sangat makan ikan kukus macam ni. Emm...masak kari dan sambal je memanjang, tak baik untuk kesihatan u...takpe dear hubby...take your time...(misi memaksa hubby makan masakan bini dia ni...hehe).

Panjang pulak saya membebel...kikiki. Ok kepada sesapa yang suka sangat makan steamed fish atau baru nak mencuba masak cara kukus, ini resepinya. Mudah sangat, saya amik daripada laman MyResepi.

Bahan-bahan:
Seekor ikan siakap
Seulas bawang putih - tumbuk
1 cm halia - tumbuk

5 batang serai
5 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
1 cm halia
2 tangkai daun bawang
Sebiji bunga kantan
(hiris bahan di atas)

1 labu bawang jeruk - potong 4
2-3 tangkai daun saderi
5 biji limau kasturi - ambil airnya
1 camca teh tepung jagung
garam dan gula

Tambahan: 1 camca besar minyak masak
                 2-3 biji cili padi
                 2 helai daun limau purut

Cara memasaknya:
1. Bersihkan ikan (saya guna air limau) dan kelar. Lumurkan dengan bahan tumbuk. Masukkan ikan ke dalam bekas yang sesuai untuk dikukus.
2. Masukkan semua bahan yang dihiris dan bahan-bahan yang lain.
3. Jika nak pedas, cili padi boleh dipotong.
4. Kukus sampai masak.

Kalau bahan tak cukup, skip je atau gantikan dengan bahan lain contohnya tomato. Ikan kukus ni sedap makan panas-panas.

Sampai di sini dulu ye. Terima kasih sebab sudi singgah. Nanti datang lagi ye. Salam ceria untuk semua...





No comments:

Post a Comment