Thursday 19 April 2012

Sotong Masak Hitam

****Tanggal 19 April 2012, mengembalikan nostalgia tahun 2001....

Salam untuk semua...

Tiba-tiba rasa teringin pulak memunggah resepi-resepi lama yang saya pernah copy + paste....hehe....mana ada...resepi yang saya salin daripada buku masakan masa saya mengajar di SMK Kuala Kurau tahun 2001. Masa tu bujang lagi la....hehe. Di antara buku yang saya masih ingat ialah buku resepi tulisan Dato Zakiah Hanum dan beberapa buku lain yang saya tak ingat lagi tajuk dan penulisnya. Alhamdulillah....usaha saya tu tidak terperam menjadi wadi atau pekasam...hehe. Bila dah berumahtangga ni, berguna juga apa yang saya kumpulkan dulu...

Dalam resepi yang banyak-banyak tu, kali ni saya decide nak masak sotong masak hitam. Jangan takut, takde yang hitam legam dalam resepi ni. Entah la kenapa dia namakan masak hitam...kuah dia agak gelap, tapi takde le hitam sangat. Kada hirang pun...

Kalau ada yang berminat nak mencuba, ini resepinya.

Bahan-bahan:
600g sotong, dibuang kulit dan tulang tengah
Satu inci halia
Satu inci kunyit hidup
4 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
Satu labu bawang besar - hiris bulat
Sebiji cili merah dan cili hijau - potong serong
Satu camca kecil garam

Cara memasaknya:
1. Perap sotong dengan garam selama 15 minit. Sotong boleh dibiarkan seekor-seekor atau dipotong ikut suka.
2. Tumbuk kasar halia, kunyit hidup, bawang besar dan bawang putih.
3. Tumis bahan yang telah ditumbuk sehingga garing sedikit.
4. Kemudian masukkan sotong dan digaul rata. Apabila sotong sudah separuh masak, masukkan bawang besar dan cili yang telah dipotong.
5. Kacau sampai sotong masak. Dah siap...

 Sampai di sini dulu ye. Tunggukan entry yang lain pula ok. Salam ceria...


No comments:

Post a Comment