Saturday 14 April 2012

Daging Masak Kicap Pedas

***Tanggal 14 April 2012; Banda, Aceh gempa lagi....

Salam untuk semua...

Rabu lepas (11 April) sekali lagi Banda, Aceh dilanda gempa bumi yang agak dashyat macam yang pernah berlaku pada tahun 2004. Alhamdulillah, tidak berlaku tsunami yang teruk macam tahun 2004 tu. Saya masih ingat pada tahun tu, masa saya menetap di Pulau Pinang, bunyi siren ambulan sentiasa kedengaran sebab ramai yang menjadi mangsa tsunami di Batu Feringgi. Alhamdulillah, kali ni takde kejadian tsunami yang teruk macam dulu tu. Gegaran kali ni turut dirasai di Kuala Kurau, kampung halaman saya tu. Tapi tak seteruk tahun 2004 tu. Tsunami masa tu telah meragut 2 nyawa di Kuala Sungai Burung, kawasan pinggir laut yang dekat dengan Kuala Kurau. Kejadian macam ni mengingatkan kita untuk lebih menghargai kehidupan, melakukan yang terbaik bukan sahaja untuk dunia, malah untuk satu penghidupan yang abadi di sana. Semoga mereka yang ditimpa bencana ini redha dengan ujianNya, dan semoga sabar dan tabah menghadapi segala kesulitan dan kepayahan...Amien.

Kita tinggalkan dulu cerita gempa bumi tu. Kali ni saya nak share dengan u all resepi kegemaran anak lelaki saya, Daging Masak Kicap Pedas. Mudah je resepi daging ni. Kalau ada yang nak mencuba, ini resepinya.



Bahan-bahan:
1/2 kilo daging
4 biji bawang putih - tumbuk kasar
3 camca makan cili kisar
1 sudu makan lada hitam
Sedikit kicap masin dan kicap manis
Sekeping asam keping
Satu labu bawang besar (potong bulat atau separa bulat)
Sebiji cili merah dan cili hijau - dihiris

Cara memasaknya:
1. Bersihkan daging dan potong nipis dan panjang. 
2. Panaskan minyak, kemudian masukkan bawang putih yang telah ditumbuk. Biarkan garing sedikit, kemudian masukkan cili kisar. Masak cili sampai pecah minyak. 
3. Masukkan daging yang dipotong, gaul rata. Biarkan daging masak perlahan-lahan, tunggu sampai airnya agak kering, kemudian masukkan serbuk lada hitam. Kacau rata. Masukkan
4. Kemudian masukkan kicap masin dan kicap manis, diikuti dengan bawang besar dan hirisan cili merah. Masukkan juga asam keping. Tidak perlu letak garam sebab kita dah guna kicap masin. Kalau tak ada kicap manis, tambahkan sedikit gula. Tak perlu banyak sebab bawang besar juga memaniskan kuah daging ni. Kalau tak nak pedas, kurangkan jumlah cili kisar dan serbuk lada hitam. Emm....dah siap. 

Bila masak daging ni, gerenti anak lelaki saya tu makan nasi. Memilih makan le anak jantan saya ni...hehe. Pening kepala mama ni nak pikior apa nak bagi kamu makan....huhu.

Sampai jumpa lagi ye. Terima kasih sebab sudi bertandang. Salam ceria untuk semua....

No comments:

Post a Comment