Sunday 28 August 2016

Mandai tuwadak

Salam utk semua...

Damini bandera malaysia bakibaran marata2. Di ambin, di lawang, di lungkang (bukan longkang tau...), di tawing, di bawah rumahan wan di atas bumbungan. Mana lagi kada disambat?! Dapur umak?? Takut umak manyalukut bandera! Hehe... Selamat menyambut hari merdeka yg akan muncul beberapa hari lagi utk semua pengunjung blog ulun nih.

Harap2 kulaan semuaannya wagas haja. Hari ni ulun nak cakap pasal musim tuwadak yg dah datang kembali. Ini panggilan orang Banjar utk buah cempedak. Meh ulun belanja gambar tuwadak...

Kredit: harianlampung


Menggiurkan je kan bila tengok isi tuwadak yg montel2 tuh. Isinya ni sedap sangat kalau dibuat goreng. Kebetulan dapat satu resepi batter yg mabeles. Lepas goreng tu hasilnya rangup dan tidak liat walau pun dah sejuk.




Inilah dia hasilnya. Nyaman ma'ulah, nyaman jua dimakan. Sesuai sangat dijadikan hidangan minum petang terutama sekali masa cuti hujung minggu! Untuk resepi batter yg mabeles ni, sila cari di SINI




Biji tuwadak ni jangan dibuang. Simpan untuk direbus dan dinikmati bila ada masa santai, terutamanya hujung minggulah.... Kalau makan ni, selalunya angin satu badan!




Yang istimewanya orang Banjar ni, kulit tuwadak tidak dibuang. Ia akan 'diproses' menjadi MANDAI, iaitu jeruk kulit tuwadak.



Inilah rupa mandai yg baru disiapkan. Inilah makanan feveret orang Banjar. Selalunya mandai ni dibuat goreng dan dimakan panas2 dengan nasi putih. Boleh juga kalau nak tumis dengan bawang dan cili untuk memberi kepelbagaian rasa.

Senang je nak buat mandai ni. Masukkan air suam ke atau air biasa ke dalam bekas atau balang. Lepas tu masukkan kulit tuwadak yang telah dipotong kecil-kecil. Taburkan garam kasar secukupnya. Pastikan kulit tuwadak terendam. Ulun guna plastik berisi air utk pastikan kulit tuwadak terendam sepenuhnya. Selepas seminggu, mandai ni bolehlah dimakan.

Sampai di sini dulu ye. Selamat mau'lah mandai. Urang anum kana belajar mau'lah makanan warisan paninian ni!




No comments:

Post a Comment