Wednesday 18 January 2012

Sambal Hijau Baiduri

Bertemu kembali. Dalam entry kali ni, saya nak share resepi yang saya dapat daripada satu kedai makan kat ofis saya tu. Dah lama tercari-cari resepinya, kada tahu ma'ulah.

Alhamdulillah, nasib baik satu hari tu dapat juga resepi daripada tukang masaknya...hehe. Tapi resepinya saya dapat secara general je...takde sukatan...huhu.

Ini resepi versi saya, kalau tak jadi...jangan marah aa...salah air tangan sendiri aa...(nakalnya aku!!)

3 biji cili hijau
10 biji cili padi hijau (boleh tambah kalau nak lebih pedas)
6 biji buah petai (biji petai tau, jangan ambik satu papan, confirm kada jadi... hehe)
4 helai daun limau purut
Sebiji bawang besar (saiz sederhana)
2 biji bawang putih
Segenggam ikan bilis
Sebiji limau kasturi

Mula-mula sekali, goreng ikan bilis sampai garing. Angkat dan selepas itu masukkan cili hijau, cili padi, bawang besar, bawang putih dan petai. Jangan goreng garing sangat, nanti tak hancur ditumbuk. Sebelum angkat, masukkan daun limau purut (goreng sekejap saja).
Kemudian masukkan bahan-bahan yang digoreng ke dalam lesung batu atau blender. Tambahkan sedikit minyak untuk memudahkan bahan-bahan ni ditumbuk (jangan letak air...hancuss nanti). Perahkan limau kasturi dan garam sebelum ditumbuk. Boleh ditumbuk kasar atau halus. Saya tumbuk kasar sebab ada masalah penyakit M...hehe.


Selamat mencuba ye....



No comments:

Post a Comment