Saturday 28 January 2012

Roti Berlapis Daging






Salam untuk semua....

Baru berkesempatan untuk update blog. Orang beraya, saya beraya juga. Tapi saya beraya sambil buat kerja. Buat planning untuk sepanjang tahun. Semoga tahun ni apa yang dicita-citakan akan tercapai...InsyaAllah.

Dalam entri kali ni, saya nak share resepi yang saya dapat daripada blog 1001 Resepi. Dah penah buat sebelum ni, tapi hasil pembuatan kali ni lebih baik...hehe.

Mudah saja nak buat lapis roti ni. Kepada sesiapa yang nak mencuba, ini resepinya:



Lapis Roti Berdaging

Bahan-bahan:

3 biji kentang – dipotong dadu

500g daging cincang

1 biji bawang besar - kisar

3 ulas bawang putih – kisar

1 camb serbuk kari

3 sudu makan minyak untuk menumis

12 – 14 keping roti

500ml susu segar

3 biji telur

Secubit garam

Parutan cheese (ikut suka)

Sedikit marjerin untuk melengser



Cara-cara:

1.        Tumis bawang yang dikisar. Kemudian masukkan rempah kari, tumis sampai naik bau. Masukkan daging cincang, kentang dan garam.

2.        Pukul telur, susu dan secubit garam.

3.        Celupkan roti di dalam bancuhan dan ramas-ramaskan roti tadi.

4.        Ratakan 1/3 bahagian roti tadi di dalam acuan yang dilengser.

5.        Letakkan separuh daripada  kentang dan daging yang dimasak ke atas lapisan roti tadi. Selang-selikan kedua-dua bahan sehingga habis (3 lapisan roti, 2 lapisan kentang dan daging).

6.        Taburkan parutan cheese.

7.        Bakar dengan api sederhana selama 30-45 minit (saya letakkan suhu 180’C).

8.        Setelah masak, boleh dihidangkan.


Sehingga bertemu lagi ye...





No comments:

Post a Comment