Tuesday 17 January 2012

Keli Masak Kuning


Saya tak pasti pula ni masakan Banjar atau tidak. Tapi resepi ikan ni saya dapat daripada umak. Umak saya pula dapat resepi ni daripada Mak Teh yang pernah bermastautin (badiaman) lama di Parit Abas.

Ini la masakan feberet saya masa kecik-kecik dulu, terutama lepas 'menimba'....hehe. Tahu tak apa tu?? Itu le projek mengosongkan telaga kecil dan bila air dah mengering, terjun dalam telaga tu dan tangkap ikan yang banyak tuh. Pastu ikan yang banyak-banyak tu dijual, sebahagiannya buat wadik (pekasam Banjar) dan yang lain pula dibakar atau dibuat masak macam kat atas ni...wallah...sedapp....manis sangat rasa ikan tuh.

Masakan ni senang je nak buat. Boleh juga letak ikan puyu atau ikan kembung. Sebaik-baiknya gunakan ikan baru atau ikan segar. Mula-mula mesin atau tumbuk sedikit cili kering yang dicampur dengan bawang merah dan kunyit. Campur bahan yang dimesin ke dalam ikan dan gaulkan. Panaskan minyak, tuangkan ikan yang telah dicampur dengan cili mesin tadi. Biarkan seketika. Kemudian masukkan lada hitam yang ditumbuk dan campurkan air (sampai menutupi paras ikan). Tambah garam secukupnya. Dah siap. Kurang kalori....takde santan...hehe.

Sampai jumpa lagi ye....







No comments:

Post a Comment