Monday 16 January 2012

Pai Ayam


Salam semua...dalam entry kali ni saya nak share masakan yang saya buat malam semalam, pai ayam. Resepi ni saya amik daripada buku Norzailina Nordin. Tapi saya tak ikut sebiji-sebijik la. Patutnya guna acuan pai, tapi sebab acuan tu agak besar, saya guna acuan tat je. Kepada yang nak mencuba, kat bawah ni saya bagi resepi asalnya.

Bahan-bahan:
200g isi ayam (cincang halus)
300g ubi kentang (dikupas dan dikiub 1 cm)
3 camb minyak
3 ulas bawang merah - dihiris
2 ulas bawang putih - dihiris
2 camb rempah kari daging
1 1/2 camb pes cili
100-150 ml air
1 camt garam masala
2 biji cili merah, cincang halus
100g sayuran campur
garam secukupnya

Bahan pastri:
200g tepung serbaguna
1/2 camt garam
100g marjerin
4-5 camb air sejuk
1 biji kuning telur (untuk pengilat)

Cara membuat inti:
1. Panaskan minyak dan tumis hirisan bawang sampai layu. Masukkan kentang dan kacau selama 3 minit.
2. Masukkan ayam, rempah kari, pes cili dan air. Renehkan sampai ayam empuk. Kemudian bubuh garam masala, cili merah, sayuran campur dan garam.
3. Kacau rata dan biarkan sejuk.

Cara membuat pastri dan pai:
1. Gaulkan tepung dengan garam. Adunkan marjerin ke dalam tepung sampai rata. Campurkan air sedikit demi sedikit sampai adunan menjadi doh. Bungkus doh dengan plastik dan simpan di dalam peti sejuk selama 20 minit.
2. Canai pastri setebal 5 mm dan terap dengan acuan bulat. Terap juga bulatan yang kecil sedikit sebagai penutup pai. Alaskan acuan pai dengan pastri yang besar.
3. Sudukan inti ayam ke dalam acuan pai. Tutup dengan pastri yang kecil dan hias dengan baki pastri.
4. Sapukan dengan kuning telur kemudian bakar pada suhu 200'C selama 40-45 minit hingga keemasan.

Selamat mencuba...










No comments:

Post a Comment