Friday 22 January 2016

Garih Batanak

Salam untuk semua....

Apa kabar kulaan sebarataan? Lawas sudah kada berblog (lama dah tak update blog). Sekarang ni tengah sibuk membina website baru untuk promote produk muka. Tunggu tau pelancaran website ulun tuh...Oh ye...kalau ada yang berminat nak lariskan barangan dan perkhidmatan melalui facebook, sila klik kat sebelah kanan blog ulun ni ye. Klik je kat link akademi irfan khairi...mana la tahu kot-kot ada kulaan nak jual barang brand Banjar...boleh amik ilmu kat sini ....cekidout ok...

Baru-baru ni ada dapat jemputan ke festival banjar di Bagan Serai, Perak. Rasa macam excited sangat nak pegi. Nak ajak u all yang berkesempatan pegi sekali, kayuh baimbai. Harap-harap segala rancangan dipermudahkan Allah hendaknya.

Kepada yang berminat nak pegi, (kebetulan masa tu cuti tahun baru cina tau...) ulun letakkan poster jemputan kat sini ye:





Jom kita pegi ramai-ramai. Ayuha tulakan baimbaian... Mesti seronok kan. Ada kenduri wadai kipeng lagi tuh....Banyak sangat acara dalam festival tuh.... Jumpa di sana tau...;) ;)

Ok, macam biasa tak sah la kalau tak share resepi ngan u all. Dalam entry kali ni nak share resepi Garih Batanak, resepi asal dari masyarakat Banjar Kalimantan Selatan. Garih tu maknanya ikan kering. Rupa masakan ni macam masak lemak kita di sini. Ada berbagai versi resepi. Ada yang letak buah keras, tapi ulun skip je sebab ikut resepi versi lain pulak.

Ni la rupa garih batanak tu. Sebutan kena tanya orang Banjar ye. Kalau baca secara baku pun tak betul jugak. Ada dengung, idgham, atau qalqalah yang akan tertinggal...haha :P :D
Lepas ni boleh la ulun berangan-angan nak buka kelas loghat Banjar....hehe... Huh...merapu. Sebelum ulun merapu lebih panjang, jom kita tengok resepi yang special nih. Tengok jer dah telan air liurkan...haha...

Garih Batanak

100g ikan masin (talang, kurau, yang mana u all suka ye)
2 biji telur itik
3 biji bawang merah - mayang halus
1 biji bawang putih - mayang halus
2 biji belimbing buluh - dipotong kecil
1 inci kunyit - ditumbuk halus
1/2 biji kelapa
1 biji cili merah - belah dua
2 biji cili hijau - belah dua
1 inci lengkuas - ketuk
1 batang serai - ketuk
Garam (jika perlu)
Gula secukupnya

Cara-cara memasak:

1) Bersihkan ikan masin dan dipotong kecil-kecil.
2) Campurkan kunyit ke dalam kelapa parut dan perahkan untuk dijadikan santan sebanyak 2 gelas.
3) Rebus santan bersama bawang yang dihiris, cili yang telah dipotong, lengkuas dan serai yang telah diketuk. Biarkan santan mendidih.
4)Masukkan potongan ikan masin. Tambah garam (jika perlu) dan gula. Masak sambil dikacau-kacau sehingga ikan tadi masak.
5) Pecahkan telur itik. Jangan dikacau supaya telur itik cantik bentuknya.
6) Setelah telur masak sedikit, bolehlah dikacau perlahan-lahan.
7) Setelah masak, tutup api. Hidangkan dengan nasi panas.


Ok, sampai di sini dulu. Nanti kita jumpa di Bagan Serai ye...insyaaAllah...

Ba bye...




 

No comments:

Post a Comment