Sunday 1 July 2012

Doa Selamat Masuk Rumah Baru

Salam untuk semua.

Hari ni agak keletihan lepas buat jamuan doa selamat dan sambutan harijadi Aliyah semalam. Terima kasih saya ucapkan untuk kulaan dan kawan-kawan yg sudi memenuhi jemputan. Terima kasih untuk Cik Ana yg banyak membantu (harap2 dia baca la entry ni...hehe). Terima kasih juga untuk Hababa yg dah siapkan kek Barbie yg cantik utk Aliyah, walaupun oder last minute....huhu.


Harijadi Aliyah sepatutnya buat bulan lepas. Tapi sebab sibuk dgn proses pindah rumah, kena postpone dulu. Dah lama dia idamkan kek Barbie ni. Alhamdulillah, termakbul juga hajat budak kecik tu. Mama harap Aliyah happy ye. Terima kasih juga utk guru-guru sekolah Aliyah yg sudi meraikan majlis semalam. Semoga anak mama akan menjadi anak yg solehah, taat kepada ibu bapa, dan menjadi insan yg memberi manfaat yg banyak kepada orang lain, insyaAllah.

Semalam ada percubaan utk membuat kek epal yg dah lama bercadang nak buat. Ini le hasilnya....rupanya hmm...agak buruk....hehe....tapi saya suka rasa serbuk jintan manis yg ada dalam kek tu. Kombinasi yg menjadi kemestian utk kebanyakan masakan yg menggunakan epal.






Resepi kek ni saya amik daripada rancangan TV Martha Stewart. Yg menyebabkan kek ni istimewa pada saya ialah sos karamel yg menyaluti kek. Mmm...sedap....ntah apa pendapat tetamu-tetamu yg datang semalam...tak sempat nak tanya. Yg pasti, tukang masaknya suka....hehe....(kali ni bakul terus terbang, tak payah diangkat-angkat lagi...hehe).

Kalau ada yg berminat utk mencuba, ini resepinya:

Kek Epal

Bahan-bahan:
1 1/3 cawan minyak 
3 cawan tepung serbaguna
1 camca besar serbuk kayu manis
1 camca teh baking soda
1 camca teh garam
2 cawan gula
3 biji telur saiz besar
3 atau 4 biji epal (potong dadu, anggaran dalam 3 cawan)
1 cawan kacang, seperti pecan, walnut dan lain-lain (optional)
1 camca teh esen vanila

1. Panaskan oven (saya guna 180'C). Griskan acuan kek.
2. Ayak tepung, serbuk kayu manis, baking soda dan garam (saya guna garam halus). Ketepikan.
3. Pukul minyak, gula dan telur dengan kelajuan yg tinggi. 
4. Perlahankan kelajuan mixer, masukkan bahan yg diayak dan pukul sampai sebati.
5. Campur epal dan kekacang (saya tak letak). Masukkan esen vanila, putar sampai sebati.
6. Masukkan adunan ke dalam acuan, bakar sehingga 75 atau 90 minit atau sehingga masak.
7. Setelah masak, keluarkan dari oven dan sejukkan.
8. Hidangkan dengan sos karamel.

Sos karamel
1 cawan gula perang
1 pek butter
1/4 cawan susu cair
1 camca teh esen vanilla
Secubit garam

Gaul di atas api sederhana sehingga mencapai tahap kepekatan yg dikehendaki. Tuang atas kek semasa panas. Kalau dah sejuk, nanti jadi macam kek saya tu....huhu.

Huh....rasa macam nak pegi urut kat spa je. Lenguh sana sini. Tapi mata pun macam berat pulak. Hari ni nampaknya hari rehat saya la. Terima kasih untuk yg sudi berkunjung. Kalau nak jadi follower, isikan detail bawah title "Follower" kat sebelah kanan blog ni ye, terutama sekali utk yg suka paste and copy entry blog saya ni...hehe.

Sampai jumpa lagi....salam ceria....

No comments:

Post a Comment