Sunday 25 March 2012

Apam Gula Hangus
*** Tanggal 25 Mac 2012 (setelah lama tidak berblog)

Salam untuk semua.

Sebenarnya rindu sangat nak berblogging nih. Tapi apakan daya, agak sibuk dan bila masak pulak, nak masuk dalam entry nanti jadi siaran ulangan pulak. Alhamdulillah, hari ni ada kesempatan nak buat entry baru. Baru je balik dari program usrah, antara topik perbincangan hari ni ialah tanda halal yg diluluskan oleh Jakim. Inilah logo standard halal yg diperakui Jakim:


Emm...kalau nak beli makanan di pasaraya atau nak makan di kedai atau gerai makanan, perhatikanlah logo ni. Semoga kita dan ahli keluarga kita terhindar daripada memakan makanan yg diragui kehalalannya...

Alhamdulillah, hari ni sempat menyediakan apam gula hangus untuk santapan kawan-kawan usrah. Kawan-kawan cakap apam ni sedap. Apalagi...'kembang' la tukang masak ni...hehe. Jgn cemburu ok...jika anda ingin juga dicemburui, di sini saya turunkan resepinya. Kalau tak silap, resepi ni saya amik daripada blog Kak Hanieliza. Kurang ingatan la....dah lama sangat....hehe.

Apam Gula Hangus
Bahan-bahan:
1  cawan gula pasir
1 cawan air
2 biji telur
2 camca besar marjerin
2 sudu makan susu pekat
1/2 cawan minyak masak
1 camca teh soda bikarbonat
1 1/2 cawan tepung gandum

Cara-cara membuatnya:
1. Sediakan dulu gula hangusnya. Panaskan gula di atas api perlahan, kacau sampai gula cair dan berwarna sedikit perang. Tutup api dan masukkan satu cawan air. Buka semula api dan masak dan kacau supaya gula larut dalam air. Ketepikan dan pastikan sejuk sebelum digunakan.
2. Putar telur, marjerin, susu pekat dan minyak masak dalam anggaran 3 minit.
3. Kemudian masukkan gula hangus dan soda bikarbonat. Putar lagi sebentar.
4. Masukkan tepung sedikit demi sedikit. Perlahankan kelajuan mixer dan pastikan tepung diadun sebati dengan bahan yang lain.
5. Masukkan campuran yg diadun tadi ke dalam loyang yg telah disapu minyak atau marjerin.
6. Kukus selama 45 minit di atas api sederhana. Sebelum masukkan loyang tu, pastikan air kukusan panas ye.
7. Lepas masak, biarkan sejuk pada suhu bilik. Pastu bolehlah dipotong dan dihidangkan. Sesuai sangat utk makan petang...

Tea time...jemput makan semua...




Jemput datang lagi ye. Salam sayang utk semua...





No comments:

Post a Comment