Thursday 15 November 2012

Kek Oren

Salam untuk semua...

Bulan Zulhijjah baru saja berlalu. Selamat menyambut tahun baru hijrah 1434 untuk semua.Beberapa hari lagi, insyaAllah emak dan abah saya juga akan balik dari tanah suci. Saya doakan semoga mak dan abah selamat pulang ke tanah air, semoga perjalanan mereka berdua sentiasa di dalam lindungan dan rahmatNya, insyaAllah.

Sebenarnya entry ni dah lama saya simpan. Semenjak Aidil Adha dulu...hehe. Tapi kalau nak cerita panjang pasal hari raya tu, macam dah basi la pula...Tapi kat sini saya selitkan salah satu resepi masakan yg saya buat masa raya aritu. Kek ni emak selalu buat masa saya kecik-kecik dulu. Ini masanya untuk saya buat pulak...hehe. Resepinya saya amik daripada laman MyResepi, resepi daripada Junn. Kalau ada yg berminat nak mencuba, kat bawah ni ada resepinya...  

Kek Oren

Bahan-bahan:
250g tepung gandum
175g gula halus
175g mentega
2 camca besar susu segar
1 camca teh serbuk penaik (baking powder)
1 atau 2 sudu teh parutan kulit oren
3 biji telur
jus daripada sebiji oren
1/2 camca teh garam

1. Ayak tepung gandum, serbuk penaik dan garam.
2. Pukul mentega dan gula hingga kembang.
3. Masukkan telur satu demi satu.
4. Masukkan tepung, parutan kulit oren, susu segar dan jus oren. Pukul sebati.
5. Bakar hingga masak (45 minit - 1 jam) 

Selamat mencuba. Sampai jumpa lagi.

No comments:

Post a Comment