Tuesday 14 February 2012

Rendang Udang







Salam untuk semua...

Masa tengah buat entri masih lagi terbatuk-batuk, hasil daripada jalan-jalan ke tempat sejuk minggu lepas. Gatal betul tekak ni...huhu...

Rendang udang ni saya buat masa hujung minggu, lambat update sebab kada sawat...hehe. Lebih sibuk daripada Pak Menteri...hehe.

Resepi rendang ni saya amik daripada blog Babybatriesyia, saya suka sangat dan ini bukan pertama kali saya buat rendang ni. Kalau ada yang nak mencuba, ini resepinya...

Bahan-bahan:
1/2 kilo udang besar
5 helai daun limau purut
1 cawan santan pekat (campur 1 cawan air)
4 camca besar kerisik
2 camca besar cili kering
1 batang serai - diketuk
Asam keping kecil (optional)

Bahan giling:
4 ulas bawang merah
3 inci halia muda
2 inci lengkuas
2 batang serai
2 camca kecil serbuk kunyit
5-6 biji cili padi
2 helai daun kunyit

Cara menyediakan:
1. Bersihkan udang, dan cuci dengan air limau nipis atau limau kasturi. Kalau ikut cara saya, saya buang kepala, ekor dan garisan hitam di belakang udang. Ikut suka la ye, kalau nak masak ngan kepala pun ok, tapi sebaik-baiknya potong sedikit bahagian depan udang tu dan garisan hitam dibelakangnya. Ketepikan dulu udang yang dibersihkan.
2. Goreng bahan giling sampai naik bau. Tambahkan serbuk cili dan tumis sampai sebati.
3. Masukkan santan, serai yang diketuk serta kerisik. Biar menggelegak sebentar, baru masukkan udang.
4. Kemudian masukkan daun limau purut yang dihiris dan jika suka boleh letakkan asam keping yang kecil. 
5. Biarkan hingga pekat dan kuahnya mengeluarkan minyak. Sedia untuk dihidangkan. Boleh dimakan dengan nasi atau pulut.

Sedap rendang ni. Memang lama sikit nak masak, tapi berbaloi. Selamat mencuba ye...


No comments:

Post a Comment